تبلیغات
تخریبچی ها - مطالب مهر 1389
 
تخریبچی ها
در سایه یک فرهنگ غنی و اجرایی کردن آن در اجتماع و حفظ ارزشهای مذهبی یقیناً جامعه ای سالم تر خواهیم داشت
دعای فرج
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهدی محمدی شاهد
نظرسنجی
نظرتان در رابطه با مطالب چیست؟









پنجشنبه بیست و نهم مهرماه سال 1389

 

یكی از مسائلی كه در مسائل فرهنگی مطر ح است ، آداب و رسوم یك قوم  و كشور است كه گاه بدلایل مختلف مورد هجمه قرار میگیرد . سوال اساسی این است كه آیا باید آداب و رسوم لا یتغیر باشد و یا باید تغییر نماید  ؟ آنچه مسلم است لا یتغیر خداست و هرچه غیر اوست تغییر پذیر است و بهتر است اگر تغییری در آداب ورسوم ملتی پیش میاید جهت و سوی آن به سمت خدا باشد . بنابراین از دید مذهبیون هر تغیری كه هدایتش به سمت خدا ست بلامانع است  و هرچه انسان را از خدا دور میكند مردود است .

اما آداب و رسوم معمو لاً شامل كدام بخشهای زندگی ما میشود. ؟ و در جواب  جالب آن استكه در عمده مسائل ما موثر است . مثلاً : ازدواج ، خوردن و آشامیدن ، لباس پوشیدن ، حرف زدن ، نشستن و بر خواستن ، احترام و حفظ ارز شهای خانوادگی ، روش دفن و برخورد با مرگ و مردگان ، مراسمهای مذهبی و غیر مذهبی ، برخورد با همسایگان اعم از دیوار به دیوار و یا كشورهای همسایه ، ورزشها ، جشنها ، مقابله با خلافكاران ، و بسیاری موارد ریز و درشت كه تماماً مستقیم  یا غیر مستقیم در آداب و رسوم یك ملت نقش دارد و طبیعتاً در زندگی روز مره ما نیز موثر خواهد بود .

لذا وقتی بصورت ریشه ای به فلسفه آداب و رسوم ملل مختلف دقت میكنیم در میآبیم كه همگی متاثر از آیین و دین و مسلك و مذهبی استكه به آن اعتقاد داشته اند . و حتی در تغییر دین نیز آداب و رسوم آنها نیز تغییر كرده است . چرا كه عمدتا خاصیت دین توجه به عمده مسائل اجتكاعی نیز هست . و باعث میشود بسیاری از رفتارهای ما در قبول آئین جدید تغییر نماید . همانگونه كه در ایران و بعد از قبول اسلام بعضی از آداب و رسوم ما ایرانی ها تغییر رنگ داده و به گونه ای كه مورد توجه اسلام بود شكل گرفت . مثل ازدواج . و.............................لذا  ایرانیان با تغییر مخالفتی نداشتند و یكی از دلایل عمده نیز درك آیین جدید و ارزشهای زیبای آن بود. و همخوانی آن اصول با فرهنگ ایرانی . پس چرا در این زمان گاه پیش میآید كه بعضی از ایرانیان سعی در دور شدن از آداب و رسوم و فرهنگ غنی خود دارند جای سوال و تعجب است /؟؟!!!

به هر حال ما سعی بر آن داریم كه هر بار با شرایط روز و یا مناسبتها و یا شرایط جبری زمان به یكی از مسائل مربوط به آداب ورسوم و شرایط زندگی و عادات روزمره  بپردازیم . به امید آنكه در حفظ انها نیز كوشا باشیم. هرچند متذكر میشوم هرچند دیدگاه هایی كه بیان میشود جنبه كلی دارد ولی تماما دیدگاه شخصی نویسنده است و اگر خطایی هست از نویسنده است نه از آیین و مذهب او.  

 



نوع مطلب : فرهنگی و اجتماعی و هنری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پنجشنبه بیست و دوم مهرماه سال 1389

 

http://galleryafagh.persiangig.com/jebhe/ba%20%20ham/%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF%20%D9%86%D9%81%D8%B1%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF.jpg


برادر آزاده و جانباز  سعید نفر  و  مهدی محمدی شاهد




نوع مطلب : گالری تخریبچی ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شنبه هفدهم مهرماه سال 1389

 

دكتر محمد معین درفرهنگ لغت خود  فرهنگ را اینگونه معنی میكند :  1: ادب (نفس ) ، تربیت  2:دانش ، علم ، معرفت   3: مجمو عه آد اب و رسوم   4:مجموعه علوم  و معارف  و هنرهای یك قوم  5:كتابی كه  شامل لغات یك یا چند زبان و شرح آنهاست . 

بنابر این وقتی از فرهنگ سخن به میان میاوریم مسئولیت سنگینی بعهده داریم . و جدای از این مطلب لازم بذكر است كه وقتی ما ایرانی ها خود را یك ملت غنی از مسائل فرهنگی میدانیم ، باید به تمام این نكات توجه داشته باشیم. و من در هر بخش قصد دارم به گوشه هایی از این مفهوم خواهم پرداخت.

و اما امروز میخواهم از رابطه متقابل دین و فرهنگ بنویسم ، چرا كه معنای داده شده متاثر از این رابطه میباشد.

همانگونه كه مطلعید و میدانید ، اصولاً گاه فرهنگها بواسطه تغییر آئین موجب تغییرشان میگردد و متاثر از آئین جدید میگردند كه طبیعی است . ولی گاهاً بعضی از فرهنگ گذشته كه ایجاد تداخل در آیین و فرهنگ نمیكند در آن جامعه پا برجا میماند. و فرهنگی كه تداخل جدی در مذهب و آئین جدید ایجاد میكند به مرور در آن جامعه كمرنگ شده و با نسلهای جدید از بین میرود.

ایران از آن جمله مللی است كه با قبول اسلام فرهنگ خود را با آن دین منطبق كرد و تمامی ادوار سعی نمود به دین قبول شده نزدیكتر شود نه دور تر . و بیشتر اوقات مفق بوده چرا كه دشمنیها نیز مردانه تر و  رو در رو بود ، ولی در این صده كه دشمنیها با فریبكاریها قرابت بیشتری پیدا كرده كار برای ایرانیها هم سخت گردیده كه در هر بخش به گوشه هایی از این معضل خواهم پرداخت .

یكی از این فرهنگ ها كه بصورت جدی دارد در این صده آسیب میبیند و مقصر اصلی آن رضا شاه و انگلیسها بودند حجاب است. كه ریشه آن نیز به این دلیل بود كه ، وقتی دیدند برای شكست ایرانیان باید دین و فرهنگ این مردم را آسیب بزنند واین كار سخت است ، تصمیم گرفتند از جوانها شروع كنند كه بتوانند در نسلهای بعد موفق شوند ، و بهترین حربه برای گمراه كردن جوانها كه باعث شود در دینشان سست گردند تغییر فضای سالم جوانی  جوانان بود و چه راهی بهتر از اینكه در زمان بلوغ ، غرایز آنها را آلوده نمایند و بالا ترین تاثیر را زنان میتوانستند بگذارند و در اولین گامها دست روی حجاب زنان گذاشتند تا چشم جوانان را از پاكی بدور كنند و متاسفانه تا حدودی هم موفق شدند .و تنها سدی كه مانع بود روحانیون بودند كه سالها زحمت كشیده اند و در این زمان بیشترین سرمایه گذاری را میكنند تا این قشر را كه میتواند مانع اینگونه نفوذها باشد را آسیب برسانند.

اما از بحث خارج نشویم و به همان حجاب بپردازیم . مقوله ایكه این روزها بعنوان یك موضوع روز همیشه مطرح است. و كسانیكه عمل خود از بی حجابی را توجیه كنند با ذكر مسئله آزادی فكر میكنند خود را از همه چیز رها كرده اند و دیگر راحت شده اند . بنابراین ما نیز به ناچار باید قبل از بحث حجاب كمی هم به مقوله آزادی بپردازیم.

دكتر محمد معین در فرهنگ لغات خود در معنای آزاد اینگونه معنی میكند :1: آنكه بنده كسی نباشد، رها ، وارسته  3: بی قید وبند  4: شاد ، فارغ  5:سر افراز   6:سالم ، بی گزند .  و در معنای آزادی اینگونه معنی میكند: حریت ،آزادگی ، عبودیت ،آزاد مردی ، رهایی ، خلاص .

 حال ما باید با توجه به فرهنگ ایرانی كه از ایران باستان به یادگار بوده یعنی نجابت  و بعد از اسلام پر رنگتر گردیده بود . و با توجه به معنی های داده شده بصورت گزینه ای باید ببینیم  در این زمان با كدام معنی آزادی این شعار ها قرین است : آیا   بی حجابی مساوی با این استكه بنده كسی نباشیم ! كه اگر چنین است مسئله اسلام و بنده گی خدا و.....در كجای زندگی ما جا دارد؟  و اگر بی حجابی  مساوی با وارستگی میباشد ، پس با حجابی و نجابت در كجای زندگی ما نقش دارد؟ اگر با معنای شاد و فارغ بسنجیم  كه چند مفهوم دارد كه بی توضیح اهل فهم خود درستی آن را بررسی میكنند و ما در جای دیگر به این مسئله خواهیم پرداخت. و معنای ذكر شده دیگر در فرهنگ لغت به معنی بی قید و بند است كه ظاهراً قرینتر است. و ما هرچه در اینجا معنی لغوی كردیم از فرهنگ لغت فارسی و در معنای آزاد آوردیم . ولی آنچه در معنای آزادگی میـآید وبرگرفته از معنای  آزاد است  تماماً از مواردی استكه از شخصیت . وقار ،دینداری ، ارزشهای مثبت ، حكایت میكند و بعضی از ما وقتی میخواهیم عمل خود را تو جیه كنیم با ذكر كلمه آزادی حتی این كلمه را آلوده میكنیم .

اصولا ایرانی یك سنگینی و وقاری دارد و دارای ارزشهایی استكه هیچگاه با بی قیدی و بی بنده باری قرین نیست و حتی وقتی جوانان مارا نگاه میكنیم در زمان خواستگاری بعد از همه جوان بازی و شناخت زنها و دختر ها ، اولین ملاك ارزشی آنها نجابت است و اینكه دختری كه به خواستگاری او آمده اند نباید پیش از این رفیق بازی داشته باشد كه این باز بواسطه ریشه پاك جوانان وریشه پاك مذ هبی آنهاست . بنابراین این بیقیدی و مثلاًآزادی و رفیق بازیها در كجا جایگاه دارد كه در زمانهای اساسی و بنیادی كاملاً كمرنگ است . آیا كسانی كه با این شعارهای كاذب زندگی میكنند دوست دارند سر خود را مثل كبك در زیر برف كنند وبا بی توجهی به این واقعیتها زندگی كنند . چرا نمیخواهند كه یاور كنند كه اگر این بی حجابی در ملل دیگر نمودی دارد با آداب و سنن آنهاست و بدون آنكه بخواهیم صحه بر كارشان بگذ اریم باید بگوییم كه عادت كرده اندف ولی در ایران كه با یك فرهنگ غنی و ریشه دار و با یك قدمت چندین هزار ساله فرهنگی سالم است و بعد از اسلام نیز ارتقا یافته است واینگونه شعارها جایگاهی ندارد و گاه مشاهده میكنیم بعضی از این افراد بدون شناخت مثل كلاغی  میماند كه میخو اهند راه رفتن كبك را یاد بگیرند ...یعنی بگونه ای لباس میپوشند كه اكثر غربیها هم نمیپوشند مگر افراد ناسالم آن كشور و سیاست مدارن غربی از انتقال این بی حجابی فقط قسمت فاسد آنرا به ایران انتقال داده اند و فقط خواسته اند كه فرهنگ ما را خدشه د ار كنند. ومتاسفانه بعضی از افراد نا آگاه و راحت طلب نیز به تبعیت از این سوغات نا مطلوب و با شعار آزادی خود را گول زده و سعی میكند بجای برگشت از راهی كه خود میدانند غلط است ، از سر غرور دیگران را نیز آلوده كنند و مثل معتادانی میماند كه بجای ترك دنبال هم بساتی میگردند . و طبیعیست ما نیز مثل یك بیمار باید به آنها نگاه كنیم و در سدد بهبود آنان باشیم.

بنابراین ای دوستان خوب ایرانی توجه داشته باشیم كه دشمن با بزك  كردن كلمه آزادی قصد از بین بردن ریشه های فرهنگی و دینی ما را دارد و محض رضای خدا هم موش نمیگیرد و نیتی جز چپاول ندارد و باید كاملا هوشیار باشیم.

 



نوع مطلب : فرهنگی و اجتماعی و هنری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شنبه دهم مهرماه سال 1389

 

هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسانها


 

امام خمینی ( قدس سره )


 

 وقتی از هنر سخنی به میان میآید خصوصاً در میان ایرانیان شاید کمی با بی توجه ای به آن نگریسته شود. چرا که عمده ایرانیان دستی در هنر دارند و با آن به دیده تعجب و حیرت نگاه نمی کنند . البته نه اینکه ارزش هنر را درک نمیکنند ویا میخواهند آن اثر هنری را بیمقدار تلقی کنند. بلکه خاصیت هنر در ایران حکایت آب است در اقیانوس که هرچند آب است ولی در آن دریای به آن وسیعی نمود چندانی ندارد و آنکه در آن آب شناور است همه جا را آب میبیند.


 

اما چیزی که گاه توجه بیشتری را به خود جلب میکند و مثل یک موج اثر گذار است روح موجود درآن اثر است. که هرچه آن روح جنبه تعالیش بیشتر باشد تاثیر گذاری بیشتری دارد . اما چه چیزی موجب تعالی آن روح هنری میگردد. ؟


 

یکی از این موارد درک زمان ومحیط اجتماعی اطراف خود هنرمن است که میتواند نقش اساسی داشته باشد و اگر یک اهل هنر از این واقعیت خود را دور نگاه دارد شاید دیگر نتوان حتی آن شخص را هنرمند خواند.چرا که اثر هنرمند برگرفته از اثر محیط اوست . اما این مطلب دلیل بر این نیست که خود را همرنگ جماعت کند بلکه باید با درک محیط و اصولیکه باید یک هنرمند از آن تاثیر گیرد مانند یک معلم و مربی اطرافیان خود را به سمت خوبیها ، سلامت روح ، و انسانیت رهنمون باشد. چیزی که گاه خیلی از مردم با توجه به تبلیغات سیاسی هر کار واثری که از یک شخص معروف میبیند هنری میدانند وهمینکه آن اثر از یک روش هنری پیروی کرده باشد را ملاک هنر میدانند .


 

 البته نه اینکه بخواهیم از زیبایی یک تقلید هنری کم کنیم ولی آن اثر هنری نیست بلکه بواسطه پیروی از روشهای هنری فقط یک تقلید هنریست . که از بس تکرار شده به عادت هنر خطاب گردیده و هر شخصی خود را هنرمند میداند .


 

 این اشتباه را در عمده رشته های هنری میبینیم . فرض کنید که یک هنرجوی نقاشی که دست به قلم مو میباشدبخواهد همان نام هنرمند نقاش را برخود بگذارد وخود را هم درجه کمال الملک بداند. به عبارتی قوره نشده مویز گردد. و اصولا طی الطریق که در همه رشته های علمی وفنی و غیره وجود دارد وبعد از طی آن مراحل مثلا نام پرفسور یا دکتر را بر شخصی میگذارند در هنر کمرنگ تر است. وجدای از مواردمعدود در عمده موار د اشتباه است. وهمین خود موجب یک غرور کاذب میشود که در بیشتر مواردشخص مورد توجه را از مسیر اصلی هنر منحرف میکند و باعث میشود خود را در پایان راه ببیند و دیگر توجه ای به پیشرفت نداشته باشد.. و همین باعث میشود که بعضی از کسانی که در این وادی قدم بر میدارندمعروف بودن را محبوب بودن ومتخصص بودن را با هنرمند بودن جایگزین کنند. ووقتی با انتقاد روبرو میشوند عصبی میشوند وخدا را هم بنده نیستند.

 

 



نوع مطلب : فرهنگی و اجتماعی و هنری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پنجشنبه هشتم مهرماه سال 1389

 

ا نر ژ ی هسته ای : یکی از مسائل روز انرژی هستی و دعوا بر سر اینکه ایران داشته باشد با خیر؟

اولین سوال باید این باشد که آیا استفاده از این انرژی خوب است یا بد؟ که با توجه به استفاده کشور هایی که ادعا دارند خیلی میفهمند میتوان نتیجه گرفت که چیز چندان بدی هم نیست . چون اگر بود آنها هم استفاده نمیکردنند. اما سوال دوم : چه نوع استفاده هایی میتواند داشته باشد؟ میگویند بطور کلی دو نوع استفاده دارد . یکی صلح آمیز و دومی غیر صلح آمیز. اما چیزی که مجهول مانده ،  این است که اینهایی که در حال حاضر دارند استفاده میکنند از کدام یکی بهره میگیرند؟ از اولی یا دومی ؟ یا هر دو؟ وچرا نمیخواهند کسی به جمع آنها اضافه شوند؟

حا لا ما بگونه ای دیگر سوال میکنیم. اگر حا لت اول خوب است پس باید همه استفاده کنند و تمام کسانی که از این نعمت الهی استفاده میکنند باید به دیگران که توانایی استفاده را ندارند کمک کنند که آنها نیز استفاده کنند و اینکه ما نع میشوند دلیلی ندارند جز اینکه منافع مادی خودشان به خطر میا فتد  ودیگر چگونه میتوانند دیگران را زیر سلطه خود نگاه دارند. ؟ بنابر این بهترین راه این اینست که مانع از بهره گیری کشورهای دیگر شوند . 

اما حالت دوم : اگر حالت دوم بد است ؟ پس چرا شما استفاده میکنید ؟ اگر میخواهید بگویید که ما فقط داریم . بکار نمیگیریم  که یک حرف یاوه است . چون هم دارید . هم استفاده کردهاید . وهم هنوز از قبال آن و زور پشتوانه آن دارید سود میبرید . واگر مانع از این میشوید دیگری به جمع شما اضافه نشود . به عبارتی میخواهید کسی برای شما شاخ نشود. وگرنه دلتان برای کسی نسوخته است .

اما مهمتر اینکه ،  نباید فکر کنید آنهایی که دارند به حمایت شما سخن میگویند. اعم از ایرانیان داخل کشور خودتان و هم  غیر ایرانیان همگی خر هستند و هیچ نمی فهمند . که یک خیال باطل است. هر چند اگر شما این فکر را بکنید شما خیلی خر هستید . که بعید است تا این اندازه بی عقل باشید .

بنابر این نتیجه میگیریم که این انرژی در دو حالتش در صورتی که شما هم داشته باشید برای دیگران هم بی ضرر است . چون هم از نظر اقتصادی  محتاج شما نمشوند و هم از نظر نظامی به امثال شما رو نمیدهند که اینگونه به آنها زور بگویید .

اما یک فرض ، اگر خدای ناکرده جنگی هم در بگیرد ، دیگر جنگ نا برابر نخواهد بود . بنا براین ای هم وطنی که در جای جای این کره خاکی زندگی میکنید با دور اندیشی از سوء استفاده هر مخالف کشور ایران جلو گیری کنید و فکر نکنید این مسئولیت دیگران است و شما جز خوردن وخوابیدن تکلیفی ندارید. و بقول سالار شهیدان اگر دین ندارید ، آزاده باشید.

 

 

 



نوع مطلب : سیاسی ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد اهنگ جدید برای وبلاگ

  • زیارت عاشورا اوقات شرعی جنگ دفاع مقدس تاریخ روز دانشنامه عاشورا ذکر روزهای هفته آیه قرآن
    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    فال حافظ

    امکانات جانبی